Communicatie & Marketing

Communicatie

Communicatie. Echt zo’n term die te pas en te onpas voorbij komt. Maar wat houdt het nou precies in?

Communicatie is van essentieel belang voor een goede bedrijfsvoering. Iedereen communiceert, maar niet iedereen is in staat om zijn of haar ideeën te vertalen naar een duidelijk verhaal voor de doelgroep.

Dat is namelijk niet alleen een kwestie van een boodschap uitdragen, maar vooral van goed luisteren naar en anticiperen op de doelgroep. Ontdekken wat de juiste strategie is voor die doelgroep, door je te verdiepen in haar belevingswereld en daarbij niet het imago van de opdrachtgever uit het oog te verliezen.

Iedereen communiceert de hele dag door op zijn of haar eigen wijze. In de vorm van een monoloog, dialoog, groepsgesprek en zelfs non-verbaal. Belangrijk is dat de boodschap luid en duidelijk overkomt. Tijdens een gesprek krijg je feedback van je gesprekspartner waardoor je kunt controleren of degene met wie je spreekt ook echt de boodschap binnen krijgt die jij wilt overbrengen.

Bij geschreven tekst is dit veel lastiger. Teksten zijn vaak voor meerdere uitleg vatbaar. Dan is een goede tekstschrijver onontbeerlijk.

Marketing

Marketing is gewoon een mooi Engels woord voor iets vermarkten. De manier waarop je een product in de markt zet. Zorgen dat je de juiste balans vindt tussen vraag en aanbod. De essentie van het product in beeld brengen bij de doelgroep. En eigenlijk vooral zorgen dat consumenten niet om jouw product heen kunnen.